Instrumentele behandelingen

U heeft van uw arts een verwijzing gekregen voor behandeling door een podotherapeut. Met instrumentele behandelingen wordt een verscheidenheid aan behandelingen bedoeld, zoals:

Nagelbeugels
Ontstekingen van likdoorns, nagels of huid door druk / wrijving
Diepe likdoorns of extreme eeltvorming
Wratten (behandeling met salicylzalf)
Blaren
Diabetische wondbehandeling (bij uitgebreide wonden ook overleg met uw behandelend arts i.v.m. medicatie, röntgenfoto’s of verbandmiddelen.)
Pedicure van risicopatiënten

Hierbij wordt geprobeerd om een oplossing te vinden voor het probleem. Instrumentele behandeling bij de podotherapeut is erop gericht dat u uiteindelijk bij een pedicure terecht kunt voor behandeling of, bij voorkeur, dat het probleem opgelost wordt. De podotherapeut zal u niet als pedicure-patiënt onder behandeling nemen. Bij risicopatiënten waarbij we vermoeden dat een pedicure buiten de praktijk onvoldoende middelen heeft om te behandelen is het mogelijk dat een assistente van de podotherapeut deze behandeling op zich neemt.

De behandeling

De behandeling bestaat uit een aantal sessies, beginnend met een intake-onderzoek. Het is niet altijd goed te voorspellen hoe vaak iemand terug moet komen voordat de behandeling bij de podotherapeut afgerond is. Meestal wordt getracht om een niveau te bereiken waarbij de pedicure de voeten weer goed kan behandelen. Het komt ook voor dat bepaalde problemen blijvend opgelost kunnen worden. Helaas is dat bij instrumentele behandelingen niet vaak het geval. Wel kunnen problemen pijnvrij gemaakt worden door regelmatige behandelingen of kleine hulpmiddelen, bijvoorbeeld een orthese. Tijdens het eerste bezoek kan de podotherapeut u daar meer over vertellen.